Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument en Markt (ACM), hebben Meta geconfronteerd met het misleiden van consumenten bij het introduceren van bepaalde accounts. Volgens toezichthouders zetten Amerikaanse techbedrijven consumenten onder druk als ze de keuze bieden tussen een betaalde of ‘gratis’ versie van Facebook of Instagram.
De gratis versie is niet gratis. Door die versie te kiezen, staan klanten Meta toe om gepersonaliseerde advertenties te tonen op basis van hun gegevens. Dit betekent dat consumenten accepteren dat Meta geld verdient door hun data te gebruiken.
Regelgevers kijken naar verschillende praktijken in Meta die in strijd zijn met de regels voor consumentenbescherming. Zo is het lastig om informatie te vinden over hoe Meta voorkeuren en gegevens gebruikt voor advertenties. Je kunt er pas iets over te weten komen als je op veel links in de app of website klikt.
Er zijn ook vragen over het feit dat consumenten gedwongen worden een abonnementsvorm te kiezen en pas toegang hebben tot hun account als zij daarvoor kiezen. Volgens de ACM en andere organisaties zijn platforms als Facebook en Instagram inmiddels belangrijk voor het sociale leven van veel mensen.
Meta heeft tot 1 september de tijd om te reageren op de brief die de toezichthouders samen met de Europese Commissie hebben geschreven. Als Meta niet de nodige stappen onderneemt om dit te voorkomen, kunnen handhavingsmaatregelen zoals boetes volgen.
More Stories
De grootste Nederlandse vakbond streeft naar een loonsverhoging van 7% en een werkweek van 32 uur
China werd zwaar getroffen door nieuwe Nederlandse exportbeperkingen op apparatuur voor het maken van chips van ASML
Nederlandse wetenschappers winnen Ig Nobelprijs «Euro Weekly News