Het kostte Lando Norris een paar tredes hoger op de grote Formule 1-ladder.
Zijn poging tot pole position in de kwalificatie was een van die 'waar kwam die rondetijd in hemelsnaam vandaan' en hij was redelijk voorbereid op een korte rit naar de eerste bocht.
Max Verstappen zette een geweldige ronde neer voor de Audi McLaren om de bovenste rij te blokkeren, met Oscar Piastre als derde in de zuster McLaren. Nu weten we hoe goed Piastre is, en het onderstreepte alleen maar hoe comfortabel Norris was in de verbeterde McLaren.
Er is ons verteld dat de upgrade 30 procent waard is van de verbetering die ze in Miami hebben doorgevoerd, waardoor het spel van het team destijds veranderde. Dus niet alleen theoretisch nuttig, maar in tegenstelling tot sommige teams is de stopwatch ook positief meetbaar.
Wat het weer betreft was het een vreemd weekend met veel regen en harde wind, wat grote schade aanrichtte bij de voorbereidingen op de race. Dit zorgde ervoor dat veel coureurs en teams iets te veel op hun hoofd krabden. Als ze in de verkeerde bocht terechtkomen of hun balans te ver naar voren of naar achteren raken, zullen hun prestaties op de baan alle kanten op gaan.
We zagen een aantal grote verschillen tussen teamgenoten op de grid, en vooral Carlos Sainz en Lewis Hamilton hadden last van het niet halen van de top-10 shootout in Q3.
Hamilton zal meer pijn ervaren als hij drie plaatsen zakt om Sergio Perez af te houden. Gezien het korte en kronkelige karakter van het circuit was het een beetje jammer en had hij niets anders kunnen doen, maar uiteindelijk was het een eerlijke en consistente straf.
'Een pijnlijk weekend voor Williams'
Zijn pijn was anders dan die van Williams. Logan Sergeant vernielde zijn auto op zeer dure wijze tijdens de training van zaterdagochtend met een bizar ongeluk toen hij het natte gras op liep en zijn voeten erin zette. Het kost alle anderen ook waardevolle baantijd vanwege de daaropvolgende en lange rode vlag-periodes om obstakels te repareren.
Nadat Alex Alban een geweldige kwalificatie had gehad in de vernieuwde Williams en als achtste op de grid eindigde, bleken zijn nieuwe stukken op één plek drie millimeter te breed te zijn en werd hij gediskwalificeerd en met het team naar de achterkant van de grid gestuurd. Hun molen en schuurpapier zullen ongetwijfeld breken.
Wat het circuit betreft, dit zal de eerste keer zijn dat ik naar Zandvoort ga sinds ik in 2021 terugkeerde naar de kalender, omdat mijn schema van zestien races per seizoen uiteenvalt. We weten de reden waarom dit op grote schaal gebeurde. Een Nederlandse huisarts is nodig, maar dan op reis Sky Sports F1 Ik was verbaasd hoe ouderwets het was tijdens training twee op vrijdagmiddag.
Ik ken het circuit uit de F1-race uit de jaren 80, maar de grip, snelheid en massa van de nieuwste auto's zullen sommige van die obstakels uitdagen met een misplaatste crash, en op sommige plaatsen zijn er geen dienstwegen, wat het bergen van auto's moeilijk maakt.
Maar stratencircuits zijn hetzelfde en het ouderwetse karakter zorgt voor een aantal unieke uitdagingen. Banking is een Tarzan, drie Hugenholds en de laatste bocht voegt zeker wat karakter toe.
'Norris heeft misschien zijn eigen geblokte vlag punchline nodig'
De racedag zal droog maar winderig zijn. Het belangrijkste verhaal in de media was of Norris de eerste ronde vanaf pole position kon leiden en zijn momentum kon gebruiken om de race te winnen. Die vraag werd inderdaad meteen beantwoord toen beide McLarens zich langzaam van de streep terugtrokken en ieder een plek verloren.
Verstappen leidde de race en nam onmiddellijk de leiding met ruim een seconde, waardoor de Norris TRS-achtervleugel open bleef. TRS is hier bijzonder krachtig, omdat teams op zeer hoge vleugelposities en neerwaartse kracht draaien, zoals op een stratencircuit vanwege het bochtige karakter, en hoge luchtweerstand wordt afgewezen omdat ze de laatste bocht op een effectieve manier kunnen openen. Strek de holte recht uit.
Een sterke rugwind op het rechte stuk verzachtte een deel van dit voordeel, maar als je dichtbij genoeg rijdt en een hogere basissnelheid hebt dan de auto voor je, is inhalen heel goed mogelijk, zelfs als een langzame bocht vereist dat je in de eerste bocht op de rem moet trappen. Ter plaatse.
Uit beperkte gegevens van vrijdag bleek dat McLaren bij langere runs de voorkeur gaf aan zijn banden dan Red Bull, en dat bleek ook. Terwijl Verstappen aan zijn Red Bull-team liet weten dat hij moeite had om de auto te draaien en grip te vinden, begon Norris hem in te halen.
Ze hielden het een tijdje vol, maar Norris kon Verstappen relatief gemakkelijk inhalen en passeren. Wat een ommekeer ten opzichte van wat we de afgelopen tweeënhalf jaar hebben gezien.
De bandenslijtage was beter dan vaak werd gedacht, en Lewis Hamilton bewees dat door op de zachte banden te starten om vroeg terrein in te halen vanaf zijn lage gridpositie, waarbij hij 23 ronden in de laatste draaide terwijl 15-18 werd verwacht. Alex Alban stapte in ronde 12 over op de nieuwe harde compoundbanden en begon te vliegen. Had die dag een goede band.
Verstappen pakte in ronde 27 de nieuwe harde compoundbanden en Norris leidde hem nu met 5,6 seconden. Hij had de voorsprong op Verstappen, maar controleerde later feitelijk die banden en won de race naar keuze. Hij was erg snel en onderstreepte dit door in de laatste ronde de snelste raceronde neer te zetten, een extra WK-punt te pakken en met 22,9 seconden te winnen.
Om het nog 'Verstappen-achtiger' te maken, deed hij zijn maat Max na en zei 'gewoon mooi' terwijl hij langzaam op de radio klotste. Als Lando zich zo blijft gedragen, heeft hij zijn eigen punchline nodig.
Max stuurt een klinkend bericht naar Red Bull
Ik vermoed dat zodra Max beseft dat hij geen antwoord heeft voor Lando, hij Red Bull daarna niet helemaal de nek omdraait. Het is beter om in onderstreepte hoofdletters een duidelijke boodschap te geven dat het team serieus en dringend prestatiewerk te doen heeft.
Achter hem reed Charles Leclerc een hele goede race om een podiumplaats voor Ferrari te pakken. Ze hadden het moeilijk tijdens het weekend, maar kwamen op de racedag goed voor de dag, waarbij Carlos Sainz zijn herstel naar de vijfde plaats onderstreepte.
Piastre zat in de tweede McLaren tussen de twee Ferrari's. Hij bracht veel tijd achter andere auto's door en moest tot ronde 33 wachten op zijn enige pitstop, wat uiteindelijk geen resultaat opleverde. Hij was razendsnel in de heldere lucht, maar hij zou er alles aan doen om 27 seconden achter zijn winnende teamgenoot te eindigen.
Mercedes kende een teleurstellende dag. George Russell lag derde bij de start, maar een middelhard-zachte bandenstrategie van twee stops bracht hem van de vierde naar de zevende plaats op de grid. Zijn teamgenoot Hamilton schoof op van de veertiende naar de achtste plaats, waardoor Russell slechts vijf seconden achterbleef in wat een teleurstellende finish had kunnen zijn.
De agressieve en meedogenloze poging van Pierre Gasly in zijn Alpine was een van de opvallende bewegingen van de race. Hij maakte een aantal uitstekende inhaalacties en eindigde als negende, goed voor twee welverdiende WK-punten.
Fernando Alonso zal een laatste kampioenschapspunt scoren voor Aston Martin in een weekend waarin ze er vaak competitiever uitzagen.
Geen tijd om op adem te komen, Monza over een paar dagen.
Live Italiaans GP-schema van Sky Sports F1
Donderdag 29 augustus
14.00 uur: Persconferentie van de chauffeurs
Vrijdag 30 augustus
8.30 uur: F3-training
9.55 uur: F2-training
12.00 uur: Eerste training Italiaanse GP (sessie begint om 12.30 uur)
13.55 uur: F3 kwalificatie
14.50 uur: F2 kwalificatie
15.45 uur: Italiaanse GP-training twee (sessie begint om 16.00 uur)
17.15 uur: De F1-show
Zaterdag 31 augustus
8.25 uur: F3-sprint
11.15 uur: Italiaanse GP-training drie (sessie begint om 11.30 uur)
13.10 uur: F2-sprint
14.15 uur: kwalificatieopbouw voor de Italiaanse GP
15.00 uur: Italiaanse GP kwalificatie*
17.00 uur: Dood kwalificatieboekje
Zondag 1 september
07.30 uur: F3-hoofdrace
9.00 uur: F2-hoofdrace
11.00 uur: Porsche Supercup
12.30 uur: Grand Prix zondag: opbouw van de Italiaanse GP
14.00 uur: Italiaanse Grand Prix
16.00 uur: Gecontroleerde vlag: Italiaanse GB-reactie
17.00 uur: Dood notitieboekje
* Sky Sports is ook live aanwezig op het hoofdevenement
Het Formule 1-seizoen 2024 gaat dit weekend verder met de Italiaanse Grand Prix op Monza, live op Sky Sports F1. Stream nu elke F1-race en meer met het Sportmaand-lidmaatschap – geen contract, op elk moment opzegbaar
More Stories
Manchester United heeft een schokkend zomeronderzoek gedaan om de Nederlandse sensatie te contracteren
Nederlandse boeren krijgen 14,5 miljoen euro na dalende grondprijzen
Nederlandse bank ING gaat klimaatbestendigheid omzetten in klanten