september 8, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

KLM verwelkomt uitspraak van de Hoge Raad over IATA, Schiphol

KLM verwelkomt uitspraak van de Hoge Raad over IATA, Schiphol

KLM Royal Dutch Airlines (KL, Amsterdam Schiphol) en de International Air Transport Association (IATA) hebben de uitspraak van de Hoge Raad verwelkomd.

“Wij verwelkomen deze uitspraak van de Hoge Raad, die de oorspronkelijke uitspraak van het Hof van Beroep van de Rechtbank Amsterdam, dat eenzijdige bezuinigingen op vluchtnummers op Schiphol illegaal waren, bekrachtigde en vernietigde. Er bestaat een internationaal overeengekomen mechanisme voor het beheersen van luchthavenlawaai. Een evenwichtige aanpak – een die de nationale en regionale voordelen van luchtconnectiviteit voor inwoners beschermt, helpt de geluidseffecten te verminderen”, zei IATA-directeur-generaal Willie Walsh in een verklaring.

Hij riep de nieuwe extreemrechtse Nederlandse regering, die op 2 juli aantrad, op om de uitspraak van het Hooggerechtshof te respecteren en een evenwichtige benadering te hanteren, vastgelegd in het EU-recht en internationale verdragen, “met grote zorg ten aanzien van Schiphol”. Hij voegde eraan toe: “Bovendien hopen we dat elke andere regering die overweegt de evenwichtige aanpak te negeren, gehoor zal geven aan dit besluit. Het is een bewezen en succesvol proces en mag niet worden genegeerd.”

In een aparte verklaring zei KLM de “duidelijk bewezen uitspraak” van de rechtbank te steunen en Nederland op een ecologisch evenwichtige manier met de rest van de wereld te willen blijven verbinden. “Daartoe hebben we een schoner, stiller en zuiniger plan opgesteld, waaruit blijkt dat het gemeenschappelijke doel van het terugdringen van de geluidsoverlast kan worden bereikt zonder het aantal vliegtuigbewegingen te verminderen.”

De uitspraak van de Hoge Raad volgt op een 16 maanden durende juridische strijd tussen de KLM-groep en IATA vanaf maart 2023, nadat de Nederlandse regering in februari 2023 had besloten de capaciteit van Schiphol terug te brengen van 500.000 naar 440.000 per jaar. Van 1 november 2023 tot oktober 2024. Het kabinetsbesluit is een reactie op klachten over geluidsoverlast van bewoners van wijken rond Schiphol. Andere luchtvaartmaatschappijen die zich hebben aangesloten bij de juridische uitdaging zijn onder meer Air Canada, United Airlines, FedEx Express, Delta Air Lines, JetBlue Airways, British Airways, Wooling Airlines, Lufthansa, DUI Fly (Nederland), Coronden Dutch Airlines, easyJet en de Amerikaanse lobbygroep Airlines. Amerika.

READ  Let op dit uit NPR: NPR

Op 5 april 2023 oordeelde de rechtbank Noord-Holland in een kort geding dat het kabinet bij het besluit tot het opleggen van de limiet niet de juiste procedure heeft gevolgd. Op 7 juli 2023 vernietigde het Nederlandse Hof een prejudiciële uitspraak van een lagere rechtbank, waardoor Schiphol de capaciteit vanaf maart 2024 met 12% kon verminderen tot 460.000 vluchten. Dit is nu opnieuw vernietigd door de Hoge Raad.

Terwijl de rechtszaak bij het Hooggerechtshof aan de gang was, heeft de vertrekkende Nederlandse minister van Infrastructuur Mark Harbers de voorgestelde limiet een jaar uitgesteld onder druk van de VS en Canada en een brief van de Europese Commissie. Zijn vervanger in de portefeuille, Barry Madlener, heeft al aangegeven geen voorstander te zijn van capaciteitsinkrimping op Schiphol.

De EU-regelgeving inzake de evenwichtige aanpak verplicht elke regering om:

  • overleg met alle betrokken partijen;
  • Gebruik vluchtreducties als laatste redmiddel;
  • Het in evenwicht brengen van de behoeften en zorgen van bewoners, het milieu en de lokale economie met de economische en sociale voordelen van de luchtvaart.

Volgens IATA voldoet de Schipholcap niet aan deze eisen omdat:

  • Geen zinvol overleg met de luchtvaartindustrie;
  • Vluchtreducties werden opgelegd als eerste redmiddel en niet als laatste redmiddel;
  • Het gaat niet in op de noodzaak om te herstellen van de economische schade na Covid-19 in de Nederlandse luchtvaartindustrie.