september 16, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlanders geven twee keer zoveel uit in Chinese webshops

Nederlanders gaven ruim 100 miljoen euro uit aan webshops uit China, bijna het dubbele van wat ze in dezelfde periode vorig jaar uitgaden, blijkt uit marktonderzoeksbureau GfK PostNL en de Betaalvereniging Nederland, na gezamenlijk onderzoek. Uit onderzoek blijkt dat de consumenten in kwestie over het algemeen vrouwen zijn en meer geld uitgeven aan kleding of huishoudelijke artikelen.

Volgens GfK is de belangrijkste reden voor de stijging het hogere gemiddelde orderbedrag. Dat betekent dat het bedrag dat in de periode januari tot en met maart in China is uitgegeven een derde bedraagt ​​van het totaal in 2023. Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org, noemde dit een “bijzonder sterke stijging”. Deze brancheorganisatie en de kennisbank Retail Insiders waren de opdrachtgevers voor het onderzoek.

Den Ham merkte op dat lage prijzen in de meeste gevallen consumenten aantrekken. Deze worden volgens haar echter niet altijd volgens de regels gerealiseerd. “We zien dat veel bedrijven zich niet houden aan belangrijke wetten op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Dit helpt bedrijven hun prijzen laag te houden.

Een populaire Chinese webshop is Temu. Sinds de lancering in september 2022 is het uitgegroeid tot een van de populairste webshops ter wereld. Moederbedrijf Pinduoduo rapporteerde dit jaar een winststijging van 246 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Temu ligt echter onder vuur van consumentenorganisaties. Toezichthouders in Zuid-Korea openden in april een onderzoek naar Temu op verdenking van oneerlijke praktijken.

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 9 miljard euro online uitgegeven, 3 procent meer dan het jaar ervoor. Van dit totaal werd 1,1 miljard euro besteed aan 9,9 miljoen aankopen in webwinkels buiten Nederland. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er in Nederland ruim 75 miljoen aankopen gedaan.

READ  Wielrennen-Oostenrijkse Keisenhofer weggoud gewonnen door Nederlanders