september 13, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Tijdens de Nederlandse GP op Zandvoort spelen verschillende bandenstrategieën een rol

Tijdens de Nederlandse GP op Zandvoort spelen verschillende bandenstrategieën een rol

Inhalen tijdens de Nederlandse Grand Prix kan lastig zijn op de bochten van Circuit Zandvoort.

Daarom kunnen teams meer nadruk leggen op strategie, waarbij Pirelli verschillende routes uitstippelt om de race van 72 ronden te voltooien.

Conventionele wijsheid schrijft voor dat een one-stop-strategie sneller van A naar B gaat, maar er zijn veel manieren om dit te bereiken.

De Italiaanse bandenfabrikant biedt drie van dergelijke opties, waarvan er twee beginnen met zachte banden met rode muren, wat een betere start vanaf de lijn biedt.

In ronde 24 gaat er een pitstopvenster open voor degenen die direct op de harde banden willen rijden, maar degenen die op de geelommuurde media willen gaan, zullen hun eerste positie willen verlengen tot ten minste ronde 28.

Als alternatief is er een hard-zachte aanpak, waarbij groepen verderop in de volgorde ervoor kunnen kiezen om te compenseren en een goedkopere pitstop veilig te stellen onder een safety car of virtual safety car.

Interessant is dat Pirelli geen medium-first-strategie heeft bedacht, maar dat die band een twee-stopper-aanpak hanteert.

Zoals we zagen toen het vorig seizoen een belangrijke rol speelde in de race, is het weer in Sandvoort, een kustplaats aan de Noordzee, vaak onvoorspelbaar.

Dit jaar hebben extreme windstoten auto's gedestabiliseerd, waardoor de kans op ongelukken en dus verstoringen van de safety car zijn toegenomen.

Als dit werkelijkheid wordt, zullen meerdere stops en nieuwe Red Wall-banden aan de orde van de dag zijn.

Het probleem met de leidende auto's was echter het ontbreken van soepele Pirelli's. Geen van de top negen had een nieuwe set, met Carlos Sainz als tiende coureur – vanwege het ontbreken van Q3.

READ  De canonieke onderscheiding van de Nederlandse priester werd opgeschort na opmerkingen over seksueel misbruik

Beide McLarens hebben een extra set medium banden en zijn dus beter dan Max Verstappen met twee nieuwe sets white-wall hards. Het is echter nog steeds een nieuwere band dan de top 10 banden.

Zandvoort heeft een korte aanloop naar bocht 1, wat teams zal aanmoedigen om in het begin hardere banden te proberen, omdat de kans op het verliezen van plaatsen buiten de lijn kleiner wordt.

Zoals hierboven vermeld, is de hoop van deze adoptanten om lang door te gaan en een safety car op te halen, die een bestelling voor het einde van de race kan krijgen met een goedkope pitstop en een snel rubber.