september 16, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Vijf verhaallijnen om in de gaten te houden tijdens het Dutch Grand Prix-weekend

Vijf verhaallijnen om in de gaten te houden tijdens het Dutch Grand Prix-weekend

Ergens aan de overkant van de oceaan staan ​​twintig opgeladen en hongerige Grand Prix-coureurs klaar om terug te keren naar de strijd.

Die vroege voorspellingen van een Max Verstappen-whitewash werden definitief aan de kaak gesteld na de eerste seizoenshelft waarin sinds 2012 zeven verschillende winnaars waren.

Zandvoort trapt de tweede helft van 2024 af met de GP van Nederland. Het schilderachtige circuit heeft een ouderwetse lay-out, maar is ook een trendsetter voor hoe een modern Formule 1-raceweekend eruit moet zien.

Zandvoort ligt dicht bij de kust en heeft een mix van snelle en langzame bochten en een unieke schuine laatste bocht die perfect is voor het inhalen van coureurs.

Het kleine stadje met 17.500 inwoners het hele jaar door verwelkomt het Oranje Leger met open armen als het gaat om openbaar vervoer en fietsen, wat zorgt voor een milieuvriendelijk raceweekend.

In oranje geklede mensen stromen op de racedag vanuit alle hoeken van Nederland naar Zandvoort terwijl de man die de F1 terug naar het land bracht, zijn vierde race op rij op eigen bodem wint.

Maar Verstappen zal geen gemakkelijke terugkeer naar huis hebben. Lando Norris van regerend wereldkampioen McLaren staat onder druk om een ​​einde te maken aan zijn puntloze droogte sinds de Spaanse GP eind juni.

Maar naar welke andere verhaallijnen moeten fans in Zandvoort uitkijken?

Kan de kracht van het publiek Verstappen de broodnodige overwinning bezorgen?

Foto: @redbullracing/X

De druk zal Verstappen nooit raken, maar het wordt wel een weekend waar meer ogen en media-aandacht op hem gericht zullen zijn.

Het gezicht van de F1 in Nederland gaat zijn thuisrace op Zandvoort in met een perfect overwinningsrecord van 100%, maar de eerste helft van 2024 wordt in elk geval bedreigd.

Norris en McLaren hebben het de laatste tijd zwaar te verduren gehad omdat Red Bull moeite had om hun prestatieproblemen te overwinnen, ondanks dat Verstappen zeven overwinningen behaalde, waaronder een verbluffende solo-finish in de GP van Emilia-Romagna.

In Zandvoort overheerst de menigtemacht. Verstappens fanclub, het Oranje Leger, uitgedost in zijn merchandise en oranje parafilie, zorgde voor een elektrische sfeer en maakte van het circuit een openluchtnachtclub.

READ  Analisten passen schattingen na winst Dutch Bros aan (NYSE:BROS)

Nu er kwalificatieregen wordt verwacht, heeft de regerend wereldkampioen de perfecte kans om zijn rivalen te bewijzen dat hij nog steeds de te kloppen man is.

Perez is nu veilig, maar er blijven vragen hangen

Sergio Perez en Max Verstappen bespreken de race

Foto: @redbullracing/X

Het is onwaarschijnlijk dat Sergio Perez in een tweede Red Bull voor Zandvoort zal rijden nu de F1-paddock Spa-Francorchamps verlaat om aan de zomerstop te beginnen.

De Mexicaan heeft een slechte eerste seizoenshelft achter de rug, is sinds de Chinese GP van april niet meer op het podium geëindigd en staat 146 punten achter Verstappen in het rijdersklassement. Een ander slecht weekend in Spa, waar hij niet veel anders deed dan zijn teamgenoot naar de zevende plaats drijven, hielp zijn zaak ook niet.

Ondanks aanhoudende geruchten dat hij vervangen zou worden door RB's Daniel Ricciardo, gaf Red Bull-teambaas Christian Horner Perez een blijk van vertrouwen en als gevolg daarvan blijft de Mexicaan in de auto zitten.

Hoe lang hij blijft is geheel aan hem, en Zandvoort is een bogeycircuit voor de Mexicaan, die zich in zijn laatste drie optredens op het Nederlandse circuit niet hoger dan vijfde heeft gekwalificeerd. In 2023 verloor hij een podium van Pierre Gasly nadat hij te snel ging in de pits, wat hem een ​​tijdstraf van vijf seconden opleverde en hem naar de vierde plaats degradeerde.

Wat de uitdaging nog groter maakt, is een nieuwe stem op de teamradio. De vaste race-ingenieur van Perez, Hugh Bird, zal de komende vier weekenden missen vanwege zwangerschapsverlof. Prestatie-ingenieur Richard Wood zal verantwoordelijk zijn voor de cruciale reeks races die de carrière van de vijfvoudig F1-winnaar kunnen maken of breken.

McLaren en Ferrari in de jacht op de overwinning

Lando stopt bij Norris Park Ferm

Foto: @McLarenF1/X

Het momentum ligt zeker bij McLaren. De MCL38 van het team was de snelste auto op de grid en het coureurspaar Norris en Oscar Piastre, die hun eerste overwinningen behaalden in respectievelijk Miami en Hongarije, waren de meest consistente opstelling in de paddock.

READ  Nederlandse verzekeraar Aegon verhoogt prognoses voor kapitaal, cashflow

De consistentie van het tweetal hielp het legendarische team uit Woking bijna 42 punten achter Red Bull in het constructeurskampioenschap. Maar ze hebben ook de coureurstitel in het vizier, vooral nu Verstappen al het werk alleen moet doen.

Norris is zijn grootste rivaal in het rijdersklassement, maar hij heeft nog een overwinning nodig als hij de 78 punten van de Nederlander wil opvreten. Een start is een van de achilleshielen van de Brit in 2024 en een slechte start op Zandvoort zal zijn leven nog moeilijker maken.

Ferrari bevindt zich ook op zeer korte afstand van Red Bull, maar het bedrijf draait de laatste tijd traag, waarbij noch Charles Leclerc noch Carlos Sainz om de overwinning op Spa of de Hungaroring strijden.

Van de twee Ferrari-coureurs is de winnaar van Monaco in betere vorm. Hij eindigde als vierde in de laatste twee races met consistente ritten, die onder de radar bleven.
Leclerc is ook een topkwalificatiewedstrijd, dus een start op de eerste rij zal zijn kansen enorm vergroten, waarbij inhalen op Zandvoort een premie is.

Nu de toekomst nog steeds onzeker is, begint Ricardo aan een reddingsmissie

Daniel Ricciardo tijdens de Grand Prix van Hongarije

Foto: @visacashapprb/X

Tijdens de tweede oefensessie voor de Nederlandse GP van 2023 begon Ricciardo aan een routinematige pushronde in zijn derde raceweekend voor AlphaTauri. Maar toen hij bocht 3 naderde, trof hij de gehavende McLaren van Piastre midden op de baan aan.

Ricciardo had geen andere keuze dan regelrecht de bandenbarrière in te gaan, waardoor ernstig letsel voor Piastre werd vermeden. Helaas brak de achtvoudig racewinnaar bij de crash het middenhandsbeentje in zijn linkerhand. Hoewel de blessure gering was, werd hij uitgesloten van de volgende vijf races, waarbij Red Bull's reservecoureur Liam Lawson hem verving toen hij herstelde.

Nu keert Ricciardo terug naar Zandvoort en heeft behoefte aan een goede finish. Zijn toekomst binnen het RB-team wordt bedreigd door Lawson, die tot 2025 een plek heeft gekregen van de Red Bull-bazen.

READ  Nederlanders worden pessimistischer over de toekomst

Yuki Tsunoda, die al een nieuw contract had, overtrof zijn teamgenoot in de eerste helft van 2024 en was dit jaar de bron van de meeste punten van RB.

Ricciardo was een promotiekandidaat voor Red Bull, maar nu die kans voorbij is, staat de druk op hem om genoeg te doen om zijn plek voor 2025 te behouden. Een behoorlijke puntenwinst op Zandvoort zal zijn kansen vergroten.

De wachtrij voor eindaandrijvingen wordt groter

Cho Guanyu op de Hungaroring

Foto: @stakef1team_ks/X

Rol, rol. De chauffeursmarkt bevindt zich in de uitverkoop en er zijn nog een beperkt aantal zitplaatsen beschikbaar. Alpine en Mercedes zijn de volgende teams die hun coureurs voor 2025 bekend zullen maken. De verwachting is dat de Australiër Jack Doohan zal overstappen van reservecoureur naar racecoureur om Esteban Ogan te vervangen bij het Anglo-Franse team.

Ondanks dat hij later deze maand 18 wordt, verhuist de Italiaanse topper Kimi Antonelli naar Mercedes om Lewis Hamilton te vervangen, die op weg is naar Ferrari.

Er blijven dus twee zetels over voor het oprapen. De eerste in RB is een regelrecht gevecht tussen Ricciardo en Lawson, waarbij de uitkomst afhangt van hoe eerstgenoemde presteert gedurende de laatste negen races.

Aan de andere kant is het niet zo duidelijk wie de tweede Audi-rit met Nico Hulkenberg krijgt, er staan ​​nog veel meer kandidaten op de rekening.

De huidige Sauber-coureurs Valtteri Bottas en Zhou Guanyu hebben onlangs hun hoop op het behouden van hun plaatsen vergroot, waarbij Audi's twee beste keuzes, Sainz en Ocon, ergens anders heen gaan. Ricciardo, Lawson en McLaren-junior Gabriel Bortoleto strijden ook om het Audi-stoeltje.

Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel ligt echter uit de race, aldus de Zwitserse publicatie. Bligh Audi wilde geen twee Duitsers in het team en wees ook Mick Schumacher af. Regerend IndyCar-kampioen Alex Palou heeft zich teruggetrokken uit de race en doet de geruchten over zijn overstap naar de F1 af als ‘nep’ in de Amerikaanse publicaties. Indystar.